Betakaroten – En kort guide

solbrune-ben-2

Betakaroten er en kraftig antioksidant og et fargestoff som blant annet finnes naturlig i en rekke grønnsaker, frukt og bær. Gulrøtter, søtpotet og brokkoli er eksempler på velkjente kilder. Det gul/oransje fargestoffet omdannes til vitamin-A i huden, med det resultat at det kan gi en dypere og mer varig brunfarge.

Men betakaroten finnes også andre steder i naturen. Det vil kanskje overraske deg at vi skal til sjøs for å finne den beste kilden? -Bli med oss dit om litt. Men først;

Slik beskytter betakaroten deg mot ultrafiolett stråling

Mange velger å ta betakaroten tett opptil sommerferien i håp om å oppnå god brunfarge. Men stadig flere tar det også med formål om å beskytte huden. En vinterblek hud er ekstra utsatt for solskader.

Det finnes forskning* som viser at betakaroten kan stimulere produksjon av pigmentet melanin, som er kjent for å beskytte huden mot helseskadelig ultrafiolett stråling.

Melaninet produseres i egne celler i overhuden, kalt melanocytter, og har en kjemisk struktur som gjør at det kan absorbere det ultrafiolette lyset. Foto-oksidering av melanin resulterer i en brunaktig farge i huden.

Inntak av betakaroten kan derfor gi en dobbel bruningseffekt, delvis som følge av betakarotenets egen farge, delvis ved stimulering av økt melanin-produksjon. Men det viktigste av alt er at arvematerialet i overhudscellenes kjerner beskyttes mot skader forårsaket av det ultrafiolette lyset.

Når bør du starte å ta betakaroten?

Mange anbefalinger går ut på å ta betakaroten 3 til 4 uker før en skal utsette kroppen for mye sol. Noen velger også å ta høye doseringer i kortere perioder med mål om å bli veldig brun.

Vi anbefaler å holde seg til dagsdosen og heller bruke produktet jevnt hele året. Fordeler med dette kan være:

beta_strand_320x160

  • Bedre resultat med små og regelmessige doser
  • Bedre beskyttelse året rundt
  • Bevare opparbeidet brunfarge lenger
  • Jevn tilførsel av kraftig antioksidant (antioksidanter beskytter cellene i kroppen ved å bekjempe frie radikaler)
  • Unngå for mye tilførsel av betakaroten

Den beste kilden til betakaroten

sunbeamSom nevnt finner vi en av de beste kildene til betakaroten i sjøen. Nemlig hos mikroalger. Mikroalger er både en bærekraftig og miljøvennlig råvarekilde. Når det gjelder betakaroten er det spesielt en type mikroalge som utpeker seg, nemlig Dunaliella Salina.

Denne finner man gjerne i saltrik og grunn sjø hvor den utsettes for mye sollys. For å tåle det sterke sollyset produserer den høye konsentrasjoner antioksidanter i form av betakaroten.
Dermed har vi en kilde som både er helt naturlig og samtidig miljøvennlig. – Det kaller vi den beste kilden!

Hvis du vil lese mer om produktet vårt Lectinect Brun & Slank, som i tillegg til betakaroten inneholder slankemineraler, finner du det sammen med et introduksjonstilbud her.

* http://jn.nutrition.org/content/132/3/399.short

Andre bloggartikler

Jakten på de beste hyllebærene

Vi er hele tiden på jakt etter de beste hyllebærene til våre produkter. Få innblikk i hvor årets bær kommer fra, kvalitetskontrollen vi utfører og hvordan hyllebærene kan styrke ditt immunforsvar.

Lavt inntak av meieriprodukter kan gi alvorlig mangel

Urovekkende mange får i seg for lite av et viktig mineral.

Unn deg en god tarmflora

Visste du at vi får i oss færre melkesyrebakterier enn tidligere? Her gir vi deg noen tips til hvordan du kan oppnå en balansert tarmflora.

Lectinect - et tryggere valg

Lectinect AS er et norsk selskap som i flere år har utviklet kosttilskudd, basert på nøye kontrollerte og trygge råvarer.

Sertifisert dopingfrie kosttilskudd

Nå er Lectinect Mage, Lectinect Immun og Lectinect Aktiv+ sertifisert og registrert hos Informed Sport. Les mer om hva det innebærer her