For lite jod før graviditeten er problematisk

Faretruende lavt jodinntak hos gravide og unge kvinner

Publisert 25. april 2019. Av Bjørn H. Andreassen

Unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite jod. Halvparten har under det anbefalte dagsinntaket, viser forskning fra Den norske mor og barn-undersøkelsen.[1]

Helsedirektoratet skriver dette i rapporten “Risiko for jodmangel i Norge”:

 «Kvinner i fertil alder som har et lavt inntak av meieriprodukter anbefales å ta kosttilskudd med jod for å sikre god jodstatus før en eventuell graviditet» [2]

«Kostundersøkelsene viser at det ikke er uvanlig å ha et svært lavt inntak av melkeprodukter og sjømat. Da vil sannsynligheten være høy for altfor lavt inntak av jod. Dette er spesielt bekymringsfullt for kvinner i fertil alder som risikerer å starte et svangerskap med altfor lav jodstatus til å opprett­holde normal vekst og utvikling av fosteret, samt for mors egen helse.» [2]

Svært mange unge kvinner får i seg for lite jod

Dette skjer i kroppen ved jodmangel

Dersom kroppen får for lite jod, vil den forsøke å beholde mest mulig jod i skjoldbruskkjertelen. Dersom underskuddet vedvarer vil stoffskiftet bli lavt. Hos eldre barn og voksne kan jodmangel føre til slapphet/tretthet. [3]

Jodmangel hos mor under svangerskapet og amming kan medføre nedsatt mental utvikling hos barnet.[2]

Slik får du i deg nok jod

Jodmangelen har økt i befolkningen, siden vi får i oss mindre av de vanligste jodkildene. Disse er meieriprodukter som melk og brunost, og mager hvit fisk som hyse, torsk og sei.

Den hvite fisken blir ofte erstattet med rød oppdrettsfisk som laks og ørret, men disse inneholder lite jod. Tran er heller ikke en god kilde til jod. Vi drikker mindre melk enn tidligere. Og ofte erstattes melken med drikke som er laget av havre, ris og soya – som også inneholder lite jod.

Helsedirektoratets anbefaling er at hvis du ikke får i deg nok meieriprodukter og hvit fisk, så bør du ta tilskudd med jod. [2]

Tang er en naturlig kilde til jod.

En anerkjent kilde til jod er tang. Tall fra norske studier viser at brunalger (som f.eks grisetang og blæretang) har de høyeste konsentrasjonene av jod.

NYHET:  Nå kan du få tang i tablettform. Lectinect Naturlig Jod inneholder jod fra tang, høstet fra det kalde havet langs Helgelandskysten. Vi bruker tangsortene Ascophyllum nodosum (grisetang) og Fucus vesiculosus (blæretang), som er naturlige kilder til jod. Du tar kun 1 liten tablett daglig, og får 225 mikrogram (μg) jod, som er den maksimal grensen for jod i kosttilskudd.

Kan man ta for mye jod?

Ja, og derfor er det anbefalt maksimalverdier for daglig inntak av jod. For voksne/gravide/ammende er den øvre grense 600 mikrogram per dag. For øvrige grupper er grensene slik: 500 mikrogram (15-17 år), 450 (11-14 år), 300 (7-10 år), 250 (4-6 år) og 200 (1-3 år).

Dersom ditt kosthold består av mye meieriprodukter og hvit fisk, får du antagelig nok jod via kostholdet, og trenger ikke tilskudd av jod. Oppdrettslaks har dessverre et lavt nivå av jod, så hvit fisk er et bedre valg.

Barn: Siden Lectinect Naturlig Jod inneholder 225 mikrogram jod, er det ikke anbefalt å gi det til barn under 11 år.

Andre erfaringer

Slik kan du unngå jodmangel

NRK 17. august: Hver tredje unge kvinne har kritisk...

Slik unngår du jodmangel

NRK (P1) 9. mars: Forskere slår alarm om jodmangel...

Ny kunnskap om jod og graviditet

Unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite...

Tang - din beste jodkilde

600 000 nordmenn er rammet av jodmangel. Men løsningen...

Dette sier Helsedirektoratet om jod

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Nasjonalt råd...

Får du i deg for lite meieriprodukter og hvit fisk? Da er kosttilskudd med jod en god ide. Lectinect Naturlig Jod gir deg jod fra norsk tang. Nå kan du prøve det til en svært gunstig pris.

Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid og får de to første månedene for kun 79,- (vi spanderer porto)!

Skriv ditt telefonummer, vi finner resten
Mobil:
Navn:
Adresse: 
Postnr:  Poststed:
E-post:

Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid på Lectinect Naturlig Jod, og får de to første månedene for kun kr. 79,-. Hvis jeg ikke ønsker flere forsendelser etter prøvepakken eller senere i abonnementet, kan jeg stoppe disse ved å gi beskjed pr telefon, brev eller e-post innen 4 uker etter fakturadato for sist mottatte pakke. Etter prøvepakken får jeg faste forsendelser portofritt annenhver måned. Dette koster kun kr. 149,50 pr mnd (totalt kr. 299,- for 2 mnd forbruk). Alle våre priser er inkludert merverdiavgift.

Jeg har lest og aksepterer vilkårene
Bestill

Tilbudet gjelder kun nye abonnenter, myndige personer (minst 18 år) og en gang pr. husstand.

Kosttilskudd bør ikke benyttes som erstatning for et variert og balansert kosthold og for en sunn livsstil. Ved mistanke om sykdom skal lege konsulteres.

 

Innhold/Dosering | Om oss | Vilkår/Personvern | Hjem

 

Referanser:

[1] Folkehelseinstituttet. https://www.fhi.no/studier/moba/

[2] Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Utgitt: 06/16, av Nasjonalt råd for ernæring, på oppdrag fra Helsedirektoratet.

[3] Kilde: Nhi.no – Norsk Helseinformatikk