Slik unngår du jodmangel

Helsedirektoratet anbefaler jodtilskudd til de som får i seg lite meieriprodukter og hvit fisk.

Publisert 16. februar 2019. Av Bjørn H. Andreassen

NRK (P1) 9. mars: Forskere slår alarm om jodmangel blant unge kvinner. Dette kan gå på helsa løs. Ta jodtilskudd om du ikke får i deg nok meieriprodukter og hvit fisk.

Forskere påpeker at jodmangel kan gi problemer med stoffskiftet, og også gjøre det vanskelige å få barn. Men hvorfor er jod så viktig for oss?

Fettforbrenning, energi og humør

I.skjoldbruskkjertelen produseres de viktige hormonene tyroksin og trijodtyronin, og når den ikke får nok jod jobber kjertelen hardere for å produsere nok. Det gjør at kjertelen kan vokse ut av proporsjoner og kan bli svært synlig i halsregionen.

Sammen bidrar disse hormonene til normal energiomsetning/forbrenning. For personer med vektproblemer kan tilstrekkelig inntak av jod derfor være en viktig faktor i kostholdet.

Humøret kan også påvirkes. Dessverre er det vanskelig å oppdage at nettopp for lite jod kan være årsaken. Slapphet/tretthet kan nemlig være konsekvens av jodmangel.

Hvor finner jeg jod?

Kroppen produserer ikke jod selv, og derfor må jod bli tilført med kosten. Den beste jodkilden er tang. Andre gode kilder er mager hvit fisk som sei, hyse og torsk, og meieriprodukter som melk og brunost – men ikke hvitost. Mange tror tran inneholder mye jod, men det er ikke tilfelle.

Den beste jodkilden er tang

At folk spiser mindre av den jodrike kosten nå sammenlignet med tidligere, gjør at jodmangel er i ferd med å utvikle seg til å bli et stort helseproblem i Norge.

Hvor mye jod må jeg få i meg?

Anbefalte maksimalverdier for daglig inntak av jod:
For voksne/gravide/ammende er den øvre grense 600 mikrogram per dag. For øvrige grupper er grensene slik: 500 mikrogram (15-17 år), 450 (11-14 år), 300 (7-10 år), 250 (4-6 år) og 200 (1-3 år).

Hvis du ikke får i deg nok mager hvit fisk eller drikker melk bør du ta jodtilskudd

Helsedirektoratet anbefaler i rapporten “Risiko for jodmangel i Norge” at hvis du ikke får i deg nok mager hvit fisk eller drikker melk – så bør du ta jodtilskudd.

Et naturlig jodtilskudd

Tang inneholder mye jod i tillegg til viktige vitaminer og mineraler. Norge er rik på denne råvaren. Den egner seg derfor ypperlig til bruk i et jodtilskudd.

Lectinect Naturlig Jod inneholder jod fra tang, høstet fra det kalde havet langs Helgelandskysten. Vi bruker tangsortene Ascophyllum nodosum (grisetang) og Fucus vesiculosus (blæretang), som er naturlige kilder til jod.

Du tar 1 tablett pr dag, med 225 mikrogram jod. Dette er maksimal grense for jod i kosttilskudd.

Andre erfaringer

Slik kan du unngå jodmangel

NRK 17. august: Hver tredje unge kvinne har kritisk...

Ny kunnskap om jod og graviditet

Unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite...

Tang - din beste jodkilde

600 000 nordmenn er rammet av jodmangel. Men løsningen...

Dette sier Helsedirektoratet om jod

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Nasjonalt råd...

Får du i deg for lite meieriprodukter og hvit fisk? Da er kosttilskudd med jod en god ide. Lectinect Naturlig Jod gir deg jod fra norsk tang. Nå kan du prøve det til en svært gunstig pris.

Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid og får de to første månedene for kun 79,- (vi spanderer porto)!

Skriv ditt telefonummer, vi finner resten
Mobil:
Navn:
Adresse: 
Postnr:  Poststed:
E-post:

Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid på Lectinect Naturlig Jod, og får de to første månedene for kun kr. 79,-. Hvis jeg ikke ønsker flere forsendelser etter prøvepakken eller senere i abonnementet, kan jeg stoppe disse ved å gi beskjed pr telefon, brev eller e-post innen 4 uker etter fakturadato for sist mottatte pakke. Etter prøvepakken får jeg faste forsendelser portofritt annenhver måned. Dette koster kun kr. 149,50 pr mnd (totalt kr. 299,- for 2 mnd forbruk). Alle våre priser er inkludert merverdiavgift.

Jeg har lest og aksepterer vilkårene
Bestill

Tilbudet gjelder kun nye abonnenter, myndige personer (minst 18 år) og en gang pr. husstand.

Kosttilskudd bør ikke benyttes som erstatning for et variert og balansert kosthold og for en sunn livsstil. Ved mistanke om sykdom skal lege konsulteres.

 

Innhold/Dosering | Om oss | Vilkår/Personvern | Hjem

 

(1) Tyroksin. (2014, 7. november). I Store medisinske leksikon. Hentet 15. desember 2017 fra https://sml.snl.no/tyroksin.
(2) Halse, Johan. (2016, 1. juni). Skjoldbruskkjertelhormoner. I Store medisinske leksikon. Hentet 15. desember 2017 fra https://sml.snl.no/skjoldbruskkjertelhormoner.