Spiser du lite hvit fisk og meieriprodukter? Da risikerer du jodmangel

Gode kilder til jod er mager hvit fisk som sei, hyse og torsk, men det spiser de fleste av oss lite av.

Publisert 21. november 2019. Av Bjørn H. Andreassen

Vi får i oss mindre jod enn vi gjorde tidligere, og hovedårsaken er at vi spiser mindre hvit fisk og drikker mindre melk. Jodmangel kan være svært alvorlig for både barn og voksne, men heldigvis finnes det en enkel løsning.

Både Norges sjømatråd og Folkehelseinstituttet advarer gjennom Den norske mor og barn-undersøkelsen mot det de kaller et “faretruende lavt jodinntak hos gravide og unge kvinner”. Hele 63 prosent av disse får i seg mindre enn det anbefalte daglige inntaket.

Også flere medier melder om at nordmenn spiser for lite jod. Blant annet kan NRK fortelle at 600 000 nordmenn bør få i seg mer.

Hva er jod?

Ifølge Helsedirektoratet er jod et grunnstoff som er med på å bidra til at kroppen produserer trijodtyronin og tyroksin. Dette er essensielle skjoldbruskkjertelhormoner som er viktig for stoffskifte, utvikling og vekst. Hvis skjoldbruskkjertelen ikke får nok jod, vil den begynne å jobbe hardere for å produsere nok hormoner. Det fører til at den kan vokse ut av normale proporsjoner.

Ulempen med jodmangel er at symptomene ikke viser seg før det er for sent, altså at du merker ingenting før tilstanden er utviklet.

Hvor finner jeg jod?

Kroppen produserer ikke jod selv, og derfor må jod bli tilført med kosten. Den beste jodkilden er tang. Andre gode kilder er mager hvit fisk som sei, hyse og torsk, og meieriprodukter som melk og brunost – men ikke hvitost. Mange tror tran inneholder mye jod, men det er ikke tilfelle.

Den beste jodkilden er tang

Dette er mat som mange har fjernet fra kostholdet sitt, både på grunn av trenddietter og allergier, men også fordi stadig flere blir veganere og vegetarianere. Det gjør at jodmangel er i ferd med å utvikle seg til å bli et stort helseproblem i Norge.

Hvorfor bør jeg få i meg nok jod?

Jodmangel kan få alvorlige konsekvenser. Hos voksne kan mangelen i tillegg til forstørret skjoldbukskjertel hindre normal energiomsetning i kroppen (følelse av tretthet og lavere energinivå). Fordi man gjerne tror årsaken til lavt stoffskifte skyldes andre ting enn jodmangel, er symptomene ofte vanskelige å oppdage.

Det er spesielt viktig for gravide å få i seg nok jod

Det er spesielt viktig for gravide å få i seg nok jod. Tilstrekkelige mengder sikrer at fosteret utvikler normal kognitiv funksjon. Hormonene T4 og T3 bidrar til å regulere energiomsetning, og er sentrale i fosterutviklingen.

Det er spesielt viktig for gravide å få i seg nok jod.

Verdens helseorganisasjon (WHO) fastslår: «Mens negative konsekvenser av alvorlig jodmangel i fosterlivet har vært godt dokumentert i mange tiår, er det relativt nylig at vi vet mer om effektene av mild- til moderat jodmangel» I samme publikasjon vises det videre til en WHO-rapport fra 2014 som konkluderer med at en «mild- til moderat jodmangel i svangerskapet øker risikoen for lav kognitiv funksjonsevne målt ved IQ.»

Hvor mye jod må jeg få i meg?

Ifølge Norsk sjømatråd bør gravide og ammende spise mer mager hvit fisk, da det inneholder dobbelt så mye jod sammenlignet med rød fisk som laks og ørret. Grunnen til at meieriprodukter er en god kilde er at kyr får tilsatt jod i fôret.

Hvis du ikke får i deg nok mager hvit fisk eller drikker melk bør du ta jodtilskudd

En utfordring er at det kan være vanskelig å få i seg såpass mye av disse matvarene. Helsedirektoratet anbefaler i “Risiko for jodmangel i Norge” at hvis du ikke får i deg nok mager hvit fisk eller drikker melk – så bør du ta jodtilskudd.

De skriver bl.a. følgende i sin rapport:

«Kvinner i fertil alder som har et lavt inntak av meieriprodukter anbefales å ta kosttilskudd med jod for å sikre god jodstatus før en eventuell graviditet.»

«Å sikre et godt jodlager før graviditeten starter ser ut til å være mer optimalt enn å starte med jodtilskudd i svangerskapet hos kvinner med mild- til moderat mangel. Det vil derfor være viktig å ha særlig fokus på å anbefale jodtilskudd til kvinner i fertil alder da jodinntaket generelt er lavt hos denne gruppen i Norge.»

«Barn og voksne som ikke har melk og fisk i kostholdet har i Norge per i dag ingen gode jodkilder i kostholdet med mindre de tar kosttilskudd. Disse bør derfor anbefales et jodtilskudd for å dekke daglig anbefalt inntak inntil adekvat saltberiking er etablert.»

Et naturlig jodtilskudd

Tang inneholder mye jod i tillegg til viktige vitaminer og mineraler. Norge er rik på denne råvaren. Den egner seg derfor ypperlig til bruk i et jodtilskudd.

Lectinect Naturlig Jod inneholder jod fra tang, høstet fra det kalde havet langs Helgelandskysten. Vi bruker tangsortene Ascophyllum nodosum (grisetang) og Fucus vesiculosus (blæretang), som er naturlige kilder til jod.

Du tar 1 tablett pr dag, med 225 mikrogram jod. Dette er maksimal grense for jod i kosttilskudd.

For barn under 11 år kan dette bli for mye ved daglig inntak, og vi anbefaler derfor ikke produktet til denne aldersgruppen.

Andre erfaringer

- Har gitt meg futten tilbake

I fire år var formen til Tone Løbekk fra Leirsund...

Ny kunnskap om jod og graviditet

Unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite...

Tang - din beste jodkilde

600 000 nordmenn er rammet av jodmangel. Men løsningen...

Dette sier Helsedirektoratet om jod

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Nasjonalt råd...

Får du i deg for lite meieriprodukter og hvit fisk? Da er kosttilskudd med jod en god ide. Lectinect Naturlig Jod gir deg jod fra norsk tang. Nå kan du prøve det til en svært gunstig pris.

Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid og får de to første månedene for kun 79,- (vi spanderer porto)!

Skriv ditt telefonummer, vi finner resten
Mobil:
Navn:
Adresse: 
Postnr:  Poststed:
E-post:
Jeg ønsker et abonnement uten bindingstid på Lectinect Naturlig Jod, og får de to første månedene for kun kr. 79,-. Hvis jeg ikke ønsker flere forsendelser etter prøvepakken eller senere i abonnementet, kan jeg stoppe disse ved å gi beskjed pr telefon, brev eller e-post innen 4 uker etter fakturadato for sist mottatte pakke. Etter prøvepakken får jeg faste forsendelser portofritt annenhver måned. Dette koster kun kr. 149,50 pr mnd (totalt kr. 299,- for 2 mnd forbruk). Alle våre priser er inkludert merverdiavgift.
Jeg har lest og aksepterer vilkårene
Bestill

Tilbudet gjelder kun nye abonnenter, myndige personer (minst 18 år) og en gang pr. husstand.

Kosttilskudd bør ikke benyttes som erstatning for et variert og balansert kosthold og for en sunn livsstil. Ved mistanke om sykdom skal lege konsulteres.

Jod er et viktig mineral for kroppen som mange får i seg for lite av. Det er likevel ingen garanti for at produktet fungerer like godt for alle brukere, og resultater kan variere fra person til person.

Innhold/Dosering | Om oss | Vilkår/Personvern | Hjem